كليوباترا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

كليوباترا للجمال

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

من وراء الكاميرا...قصة من تأليفى

4 مشترك

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

1من وراء الكاميرا...قصة من تأليفى Empty من وراء الكاميرا...قصة من تأليفى الخميس أبريل 16, 2009 9:04 am

zoroforall

عضو جديد

هذه القصة هى هدية متواضعة بناسبة افتتاح المنتدى ..
اتمنى ان تنل اعجابكم..

من وراء الكاميرا...قصة من تأليفى Mn%20wra2

الحلقة 1

"Cut"
قالتها المخرجة الشهيرة (نهلة يسري)و تابعت بعدها"م..مب..مبرروك يا ج..جم..ااعة.. ده اخر مشهد ك..ككان نناقص في الفيلم"...
كان شرف كبير لأي ممثل اياً كان حجمه في الوسط الفني ان يعمل في اي عمل من اخراج(نهلة يسري)
فـ(نهلة يسري)تعد من اهم المخرجين على مستوى العالم العربي و التي ناقشت افلامها العديد من القضايا الهامة...وقامت بالعديد من الاعمال في تاريخها الفني و خاصة في الـ 10 سنوات الأخيرة حتى اصبحت المخرجة الاولى على مستوى الشرق الاوسط..و اصبح اسمها هو السلم الذي يصعد عليه العديد من الوجوه الجديدة الى التألق و النجومية...

كانت (نهلة يسري) قد انهت بهذا المشهد اخر اعمالها (الانسان و الزمان) و شاركت فريق العمل الاحتفال بنهاية تصوير الفيلم؛و حددت في احدى المؤتمرات الصحفية ميعاد العرض الخاص..
وكان يوم العرض الخاص يوماً تاريخياً بحق فقد بدأ باحتفال ثاني بالفيلم ثم دخل جميع نجوم العمل الى صالة العرض و كان الفيلم رائعاً فعلاً بحيث انبهر به الممثلين انفسهم..
و اثناء خروج الممثلين من صالة العرض انهالت عليهم امطار من الصحفيين لجمع اي معلومات عن الفيلم و صرح العديد من النجوم بأن الإنسان و الزمان يعد اقوى اعمالهم السابقة اما بالنسبة لـ(نهلة) فسألها احد الصحفيين "على كلام الجميع..يعتبر(الانسان و الزمان) اقوى افلام (نهلة يسري) حتى الان فهل ننتظر اعمال اخرى في الفترة المقبلة بنفس المستوى؟"
فردت (نهلة) "ف..فففي الف..فت.فتره اللي جج..جاية ان شاء الله هـ..هـاب.بدأ احضر فيلم من تأأأأليفي و ان ش..ششاء الله ههايكون احــ..سن من دده كمــ..ـمان"

مرت سنة منذ نزول الفيلم بجميع دور العرض و حقق نجاحاً مدوياً بل حقق اعلى ايرادات في تلك السنة ؛ وفي خلال هذه السنة لم تستطع اي مجلة او صحيفة او برنامج ان تجري لقاء صحفي واحد من المخرجة القديرة(نهلة يسري) و كانت تعتذر لظروف صحية عن مقابلة اي صحفي.. و ترك هذا علامات استفهام كبيرة الى جمهورها... لم اختفت (نهلة يسري)؟!!..... و هل حقاً قررت ان تسافر خارج البلاد للراحة و ستقضي ما تبقى من حياتها هناك؟! بل و ترددت اشاعات انها اخيراً قررت الزواج فرغم سنها الكبير (58 سنة) الا انها لم تتزوج حتى الان....

اخيراً ظهرت (نهلة يسري) مرة اخرى و اعلنت انها احتاجت لفترة طويلة من التفكير بحرية لاختيار الممثلين اللي هايمثلوا في فيلمها الجديد و انها اخيراً انهت اختيار جميع افراد طاقم العمل و ستبدأ في القريب العاجل تصوير اول مشاهد الفيلم و طلبت من الصحافة و الاعلام عدم الحضور الى مناطق التصوير منعاً للحراج حيث لم يُسمح لهم بالدخول للحفاظ على سرية قصة الفيلم...

بدأ اليوم الأول من تصوير (بطل من طراز العشاق) باحتفال صغير لم يحضره اياً من رجال الصحافة و اتوا بتورتة كبيرة مكتوب عليها اسم الفيلم.. و قاموا بتقطيعها و توزيعها على جميع افراد طاقم العمل و الممثلين.. و بدأ تصوير الفيلم......

من وراء الكاميرا...قصة من تأليفى Clapperboard1

القاهرة 1969
"يلا يا عصمت هانتأخر" قالها (كمال) الى (عصمت) من تحت شرفة منزله ليستعجل نزوله ، فنزل (عصمت) و هو بيبطأ نفسه متعمد و قاله"مــتأكد انك لازم تروح الخروجة دي بالذات؟!" فرد (كمال) "طبعاً"
و شده من ذراعه و قاله " و انت كمان لازم تيجي معايا و مش هاينفع نتأخر اكتر من كده" فرد (عصمت) و هما بيمشوا لأول الشارع " يا كمال احنا اصحاب من زمان اوي و تقريباً كل خروجنا بيكون مع بعض.. بس مش عارف انت ليه مصمم على موضوع البنات ده... ما انت عارف اخلاقي يا اخي!!"
رد (كمال)"يا ابني هو انا باقولك اعمل حاجة غلط.. مهو من الاخر انا مش هاعرف اشوف (ولاء) غير لما (نها) تكون موجودة معاها علشان مامتها مش هاتوافق تنزلها لوحدها في اي حتة.. و انا قاعد مستني يوم الخميس بفارغ الصبر علشان الاقيك ... متجيش بعد كل ده و تبوظلي كل حاجة"
-"مهو علشان كده انا جيت معاكبس اعمل حسابك اني مش هاكررها تاني و هاتبقى المره دي بس"
-"طـــيب طـــــيب...اسكت انت بس دلوقتي علشان هانقابلهم هنا

"CUT"
أ....أأأحسن اوي يــ..ا ج..جــ.ماعة المشهد ددده.... يلا نننستعد من جــ..حوه النـ..نادي"

3....2...1... & اكشن...

[/color]
من وراء الكاميرا...قصة من تأليفى Clapperboard1

"يلا يا ولاء لما الموضوع فيه ولاد مقلتيش ليه من الاول؟!"
ردت (ولاء)"يا نونّا انتي عارفه كويس اوي اني لو قلتلك كده مكنتيش هاتيجي... و بعدين (كمال) قالي ان (عصمت) هو كمان زيك كده بس بصراحة بقى دي الطريقة الوحيدة اللي ممكن اشوف بيها (كمال) انتي شفتي ماما و اللي قالته

"CUT"
"ادائئـــئئــك كويس يا (منى)..بــ...ــس (ريهام) مش عارفة تتققــ..قــمص (نها) كويس...."

2من وراء الكاميرا...قصة من تأليفى Empty رد: من وراء الكاميرا...قصة من تأليفى الخميس أبريل 16, 2009 9:59 am

كليوباترا

كليوباترا
مؤسس المنتدي

قصة رااائعة جداااا موضوع في منتهي الجمال بجد مشكور اخي ولك كل خير ومرسي علي الهدية الجميلة الي امتعتنا

http://saso.ibda3.org

3من وراء الكاميرا...قصة من تأليفى Empty رد: من وراء الكاميرا...قصة من تأليفى الإثنين أبريل 20, 2009 2:36 pm

الاميرة النائمة

الاميرة النائمة
عضوجيد
عضوجيد

قصة في منتهي الجمال مشكور اخي ولك كل خير علي اعمالك الطيبة

4من وراء الكاميرا...قصة من تأليفى Empty رد: من وراء الكاميرا...قصة من تأليفى الإثنين أبريل 20, 2009 2:43 pm

ayman

عضو جديد

جامد جدا يا باشا استمر

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]